تلویزیون های کوچک در برابر مانیتور های PC : کدام یک بهترین تکنولوژی تصویری را در اختیار شما قرار می دهد؟
1400/06/02 - 12175 - 0 -

برای سالها ، انتخاب بین یک تلویزیون کوچک یا یک مانیتور رایانه ، کار بسیار راحتی بود.هرکدام انواع مختلفی از ورودی هارا داشتند و عملکرد مختلفی را در اختیار شما قرار می دادند. معمولا کسانی که کامپیوتر داشتند از مانیتور ها استفاده می کردند،برای تماشای فیلم و بازی های کنسول هم تلویزیون ها خالی از لطف نبودند.ولی امروزه ، در عصر پیشرفت تکنولوژی های رسانه های چند پلتفرمی و قابلیت اتصال تمام دیجیتال ، آیا می توان تلویزیون هارا هم تراز مانیتور ها قرار داد یا آیا می توان از مانیتور ها به عنوان نمایشگر های چند منظوره همه کاره استفاده کرد؟

با اینکه هنوز اختلاف قیمت این دو محصول با هم هنوز اختلاف زیادی دارند ولی با این وجود بسیاری از ویژگی ها و عملکرد این دو تکنولوژی به هم نزدیک شده اند.خیلی از موارد مثل وضوح تصویر، رفرش ریت ، انواع پانل ها ، عملکرد پیکسل ها و رابط ها و تاخیر ورودی بیش از هر زمان با یکدیگر مطابقت دارند.اما کاملا برابر نیستند.

در اینجا مواردی را که هنگام انتخاب بین یک مانیتور یا یک تلویزیون باید در نظر داشته باشید آورده ایم تا یک انتخاب خوبی در خریدتان داشته باشید.


آیا اندازه باید یکی از فاکتور های انتخاب باشد؟

تلویزیون های کوچک معمولا اندازه هایی تا حدود 32 اینچ دارند که از نظر اندازه بزرگتر از مانیتور ها به حساب می آیند.با توجه به قیمت کمتر تلویزیون ها ( حتی بعضی تلویزیون های بزرگ ) اگر فضای قرار گیری زیادی داشته باشید، از نظر اندازه تلویزیون های کوچک گزینه بهتری هستند.

با این وجود تلویزیون های کوچک معمولا مدل های پایین رده با ویژگی ها و مشخصات محدود هستند. اگر می خواهید یک صفحه نمایش کوچک ولی با کیفیت داشته باشید، مانیتور ها معمولا بهترین گزینه هستند.البته مقیاس اندازه فقط یک جنبه از تصمیم گیری است.جنبه دیگر شکل هر محصول می باشد.تقریبا همه تلویزیون ها دارای نسبت تصویر 16:9 هستند که با قالب محتوایی معمولی تلویزیون ها مطابقت دارد.در همین حال مانیتور ها در طیف وسیع تری از اندازه ها هم وجود دارند.

ولی 16:9 همچنان محبوب ترین نسبت تصویر است.( به این معنی که به ازای هر 16 پیکسل در امتداد محو افقی،9 پیکسل در انتداد محو عمودی قرار دارد.) ولی با این وجود ، مانیتور هایی با نسبت 21:9 و 32:9 مانند Samsung Odyssey Neo G9 و همچنین صفحه های عجیب و غریب تر با نسبت 3:2 مثل Huawei MateView در دسترس هستند.برای تماشای ویدئو و بازی کردن 16:9 بهترین سازش است.

پانل های بزرگتر می توانند برای انجام چند کار همزمان مناسب تر باشند، برای مثال مشاهده چندین صفحه وب یا فایل ها در کنار هم. همچنین می توانند برای برخی بازی ها مانند بازی های رانندگی مناسب تر باشند.با این حال همه بازی ها با مانیتور های عریض خوب کار نمی کنند و پشتیبانی این مانیتور ها از بازی های کنسولی واقعا محدود است.


تفاوت پیکسل های فرعی

یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می شود ولی خیلی مهم است ،ساختار زیر پیکسل ها می باشد. هر پیکسل روی هر صفحه نمایش رنگی از تعدادی پیکسل فرعی تشکیل شده است. رایج ترین ساختار RGB است که زیر پیکسل های قرمز ، سبز و آبی را به ترتیب نشان می دهد.

تقریباً همه مانیتورهای رایانه RGB هستند ، درواقع هرچیزی غیر از RGB ایتاندارد یک مشکل است . سیستم عامل هایی مانند ویندوز برای رندر دقیق و روان فونت ها به ساختار زیر پیکسل متکی هستند.

بسیاری از تلویزیون ها نیز از RGB استفاده می کنند ، اما برخی از آنها از BGR(آبی ، سپس سبز و سپس قرمز) استفاده می کنند،و این سیستم برایبرای برنامه های محاسباتی و مرورگر ها ایده آل نیست. حتی سیستم های پیشرفته تر RGBW که در برخی از تلویزیون ها باعث کاهش جزئیات و وضوح می شوند.

اگر تلویزیون از پنل IPS استفاده می کند ، احتمالاً RGB است ، در حالی که پنل VA می تواند RGB یا BGR باشد، اما از آنجایی که سازندگان تلویزیون همیشه اطلاعات زیر پیکسل را فهرست نمی کنند ، تشخیص این امر در تلویزیون های کوچک بسیار سخت تر از مانیتوراست.


کدام یک HDR بهتری دارد

HDR یا ارائه دامنه داینامیکی بالا در حال حاضر پیچیده ترین فناوری صفحه نمایش است.در ساده ترین مفهوم ،یک صفحه نمایش HDR می تواند عناصر تصویر بسیار روشن و بسیار تاریک را همزمان و بدون فشرده سازی هیچ جزئیاتی نشان دهد. صفحات OLED روشن تر می شوند و صفحه های LCD کنتراست و عملکرد کم نور خود را بهبود می بخشند. از نظر فناوری پانل ، نمایشگرهای OLED در ارائه عناصر تیره بهتر عمل می کنند.

برای شروع ، تقریباً هیچ مانیتور OLED وجود ندارد و به همان اندازه تعداد کمی تلویزیون کوچک با پنل OLED وجود دارد. بنابراین در عمل ، LCD در مقابل LCD است . فقط به یاد داشته باشید که تلویزیون ها و مانیتورهایی که به عنوان مدلLED  فروخته می شوند در واقع نمایشگرهای LCD با نور پس زمینه LED هستند.

 در بازار تلویزیون تا 32 اینچ ، تعداد کمی از مجموعه ها با استفاده از تاریکی عملکرد واقعی HDR را ارائه می دهند. همین امر در مورد اکثر مانیتورهای HDR که دارای گواهینامه VESA DisplayHDR 400 هستند صدق می کند. در هر دو مورد ، آنها بسیار روشن نیستند و فاقد نور طبیعی هستند.

برخی از جدیدترین مانیتورهای پیشرفته ، مانند Asus ROG Swift PG32UQX ، دارای نور پس زمینه مینی LED با هزاران منطقه تاریک هستند. اما این نمایشگرها بسیار گران قیمت هستند که بیش از 1000 دلار / 1000 پوند هزینه دارند. به طور خلاصه ، عملکرد HDR مناسب در تلویزیون های کوچک و اکثر مانیتورها دور از دسترس است.


کدام یک رزولوشن بیشتری دارد؟

یکی از حوزه هایی که مانیتور ها دست شمارا در انتخاب باز می کند ، وضوح تصویر است.شما می توانید از یک مانیتور 27 اینچی با نسبت ابعاد 16:9 ، 1080p ،1440p و 4K انتظار داشته باشید .چه برسد به اشکال و اندازه های دیگر . شما می توانید هرچیزی از 3440 در 1440پیکسل تا 5120 در 2160 را داشته باشید.

اما ازار تلویزیون های کوچک ،تحت سلطه مجموعه های p1080 قرار دارد. این امر قیمت ها را پایین می آورد و برای تماشای تلویزیون و انجام بازی های کنسول ، مطمئناً خوب است. اما برای بازی های رایانه ای جدی و استفاده عمومی از کامپیوتر، p1080 جزئیات و دقت زیادی را ندارد.

البته استثنایی نیز وجود دارد،سامسونگ Q50R یک تلویزیون 32 اینچی با وضوح کامل 4K است. اگر به دنبال عملکرد یک تلویزیون هوشمند هستید شاید500 دلار ارزان نباشد ولی یک گزینه منطقی می باشد.

برای بازی های رایانه ای ، وضوح بالاتر کیفیت تصویر بهتری را ارائه می دهد ، اما بار بیشتری را بر روی سیستم گرافیکی شما ایجاد می کند. بازی های 4K باعث ایجاد جزئیات بیشتر، و همچنین فریم ریت بسیار پایین تر می شود. در حال حاضر ، بسیاری از گیمرها p1440 یا 2560 در 1440 پیکسل را بهترین سازش بین جزئیات و فریم ریت می دانند. بنابراین ، برای بازی های رایانه ای جدی ، یک تلویزیون کوچک احتمالاً یک انتخاب عالی نیست.


کدام یک پاسخگویی بیشتری دارند؟

OLED سریعترین فناوری صفحه نمایش از نظر پاسخ پیکسل است. اما همانطور که گفتیم ، تعداد کمی تلویزیون یا مانیتور کوچک با پنل های OLED در دسترس هستند. بنابراین ، بحث مقایسه انواع پنل های LCD است.

امروزه اکثر مانیتورها و تلویزیون ها از نوع IPS یا پنل VA هستند ، در حال حاضر پنل های TN بسیار نادر هستند. متأسفانه ، بسیاری از تولید کنندگان تلویزیون ، عملکرد پاسخ پیکسل را به ویژه برای مجموعه های کوچکتر ذکر نمی کنند. اما به عنوان یک قاعده کلی ، IPS سریعتر از VA است ، اگرچه برخی از پنل های VA پیشرفته اکنون با IPS برای سرعت کامل رقابت می کنند.

در مورد مانیتورها ، سریعترین پنل های IPS در حال حاضر 1 میلی ثانیه خاکستری به خاکستری یا 0.5 میلی ثانیه پاسخ MPRT را نشان می دهند ، که نشان دهنده دو روش کمی متفاوت برای اندازه گیری پاسخ است. به طور خلاصه ، بهترین مانیتورهای رایانه ای مخصوص بازی نسبت به تلویزیون های کوچک از نظر پیکسل بهتر تنظیم می شوند. گفتنی است ، یک مانیتور عمومی دارای پاسخ پیکسل قابل مقایسه با یک تلویزیون کوچک و اندازه گیری حدود 5-8 میلی ثانیه خاکستری تا خاکستری است.

طرف دیگر معادله سرعت رفرش ریت است،این چیزی است که میزان واکنش صفحه نمایش به ورودی ها هنگام بازی را تعیین می کند اما برای تماشای فیلم بسیار مهم نیست. سریعترین مانیتورهای بازی هم اکنون می توانند به 360 هرتز برسند ، در حالی که تلویزیون های کوچک فقط 60 هرتز محدودیت دارند.


نصب و راه اندازی کدام یک آسان تر است

تلویزیون ها از HDMI استفاده می کنند در حالی که مانیتورها معمولاً HDMI و DisplayPort را ارائه می دهند. به عبارت دیگر ، شما نباید در اتصال تلویزیون یا مانیتور به رایانه یا کنسول بازی مشکلی داشته باشید.

HDMI 2.1 و پشتیبانی از 4K در 120Hz رفرش ریت در حال حاضر یک موضوع داغ در بازار بازی تلویزیون و کنسول است. اما برای تلویزیون های کوچک تا 32 اینچ ، که هیچ کدام بالاتر از 60 هرتز نیستند ، چندان اهمیتی ندارد. با این وجود ، اگر قصد دارید تلویزیون 4K ارزان تری را به رایانه متصل کنید ، مطمئن شوید که حداقل HDMI 2.0 دارد تا از رفرش شدن 60 هرتز در وضوح اصلی اطمینان حاصل شود.

برای مانیتورها ، رفرش ریت بالاتر ارائه شده توسط برخی از مدلها به طور گسترده ای توسط رابط DisplayPort پشتیبانی می شود ، که یک رابط استاندارد تقریباً در همه کارت های گرافیکی اخیر است. بنابراین ، بعید است با مشکلی روبرو شوید.


بزرگترین مزیت انتخاب تلویزیون

در عصر خدمات پخش چند پلتفرمی ، تقریباً می توانید در هر دستگاهی محتوا را تماشا کنید. با این حال ، تلویزیون هوشمند احتمالاً ساده ترین راه حل برای دسترسی به گسترده ترین مجموعه محتوا است. شما می توانید یک پلت فرم تلویزیون هوشمند با برنامه های معمول از جمله Netflix ، Amazon Prime ، Disney Plus و سایر موارد از پیش نصب شده داشته باشید و همچنین آن را به رایانه و کنسول متصل کرده و به معنای واقعی کلمه همه گزینه ها را پوشش دهید.

با مانیتور متصل به رایانه چیز زیادی از دست نمی دهید. اما برخی از سرویس های پخش از نظر دسترسی به بالاترین کیفیت پخش می توانند مشکل ساز باشند.


تلویزیون کوچک یا مانیتور : کدام یک را باید بخرید؟

بنابر این ، اگر کیفیت تصویر برای شما مهم است ، بهتر است یک مانیتور بخرید.از طرفی دیگر تلویزیون به شما دسترسی کلی و وسیعی را به هرگونه محتوا می دهد.

انتخاب بین این دو دشوار است،یک نلویزیون ارزان می تواند یک نمایش همه جانبه و خوب برای هر چیزی از بازی و فیلم گرفته تا اتصال و استفاده گاه به گاه آن به کامپیوتر داشته باشد.از سوی دیگر ، هرچه استفاده شما از کامپیوتر بیشتر باشد ، انتخاب یک مانیتور مزایای بیشتری را برای شما فراهم می کند.این امر در همه چیز از جستجو در وب تا بازی های معمولی و سنگین صادق است.برخی دیگر از موارد مانند رفرش ریت بالا فقط در مانیتور قابل مشاهده است.