چرا نباید گوشی را در شب شارژ کرد؟ سوالات متداول راجب باتری گوشی و نحوه نگهداری از آنها
1400/06/02 - 12381 - 0 -

ممکن است تصور کنید که شارژ کردن آن در حالت خواب به میزان 100 درصد مفید است ، اما این در واقع به باتری شما آسیب می رساند و عمر آن را کوتاه می کند.

در این مقاله حقیقت هایی مربوط به نگهداری باتری تلفن های هوشمند و دلیل شارژ تلفن در شب را آورده ایم.


چگونه طول عمر باتری مشخص می شود.

افراد می خواهند فناوری هایشان تا آنجا که امکان دارد قابل  استفاده باشد . این موضوع راجب باتری نیز صدق می کند و اکثریت افراد از اینکه باتری هایشان ضعیف است و کارایی قبل را ندارد ناراحت می شوند.

باتری های قابل شارژ به مرور زمان به تدریج ظرفیت خود را از دست می دهند (حتی اگر از آنها استفاده نکنید). پس از اولین سال استفاده منظم ، متوجه افت ظرفیت می شوید. به همین دلیل استفاده از آن در طول روز با یک بار شارژ کردن بعد دوسال تقزیبا غیرممکن می شود.

تولیدکنندگان طول عمر گوشی های هوشمند را از طریق "چرخه های شارژ باتری" مشخص می کنند. چرخه شارژ عبارت است از شارژ باتری از 0 تا 100 درصد و سپس خالی شدن مجدد تا 0 درصد. تعداد چرخه های شارژ مورد انتظار به شما نشان می دهد که چند دوره کامل باتری را می تواند تحمل کند قبل از اینکه به طور محسوسی شروع به از دست دادن ظرفیت کند.

باتری های لیتیوم یون (Li-Ion) در اکثر فناوری های قابل شارژ استفاده می شود. می توانید نوعی باتری لیتیوم یون را در تلفن های هوشمند ، دستگاه های بخور ، لپ تاپ ، تسلا و حتی اره برقی پیدا کنید.

محبوب ترین باتری Li-Ion 18650 است. این شارژ می تواند بین 300 تا 500 دور کامل شارژ را طول بکشد تا به حدود 75 درصد کاهش یابد. در آن زمان است که اشکالات عمده شروع به توسعه می کند.


چرا لیتیوم یون قابل شارژ تخریب می شود؟

گوشی های هوشمند و تبلت ها از انواع باتری لیتیوم یون به نام لیتیوم یون پلیمر (Li-Poly) استفاده می کنند. این نسخه ایمن تر ، کوچکتر و سریعتر شارژ می شود. در غیر این صورت ، همان قوانین طول عمر برای Li-Poly مانند سایر باتری های Li-Ion اعمال می شود.

هنگامی که باتری شما به طور مرتب بیش از 80 درصد شارژ می شود و به زیر 20 درصد می رسد ، سریعتر خراب می شود. دستگاه شما با 50 درصد شارژ بهترین عملکرد را دارد.

برای افزایش طول عمر باتری خود از افراط و تفریط خودداری کنید. هزینه ها و تخلیه های جزئی که 100 درصد با هم ترکیب می شوند ، به عنوان یک چرخه کامل محاسبه می شود. با شارژ و تخلیه جزئی بین 20 تا 80 درصد ، می توانید 1000 دور کامل یا بیشتر را قبل از برخورد با افت قابل توجه ظرفیت دریافت کنید. این تقریباً می تواند باعث افزایش عمر باتری تا سه سال شود.

چرا این اتفاق می افتد؟ این به دلیل عملکرد واقعی باتری شما است. این باتری ها از یک لایه اکسید لیتیم کبالت و یک لایه گرافیتی ساخته شده اند. یونهای لیتیوم از گرافیت به سمت اکسید لیتیوم کبالت حرکت می کنند تا انرژی آزاد کنند. شارژ باتری آن یونها را به لایه گرافیت برمی گرداند.

 

به همین دلیل است که هر دو به باتری آسیب می رسانند: شما یکپارچگی سلول را به خطر می اندازید زیرا پر کردن بیش از حد یک لایه با لیتیوم مقاومت داخلی را افزایش می دهد.

ممکن است قبلاً هنگام شارژ کردن تلفن خود به عادت های بدی دچار شده اید ، مانند اتصال آن به تلفن هنگام خواب. خوشبختانه برای اصلاح این شیوه ها زمان و تلاش زیادی لازم نیست.


چرا نباید تلفن را در شب و هنگام خواب  شارژ کرد؟

هنگامی که به رختخواب می روید تلفن خود را از برق بکشید و بعد از بیدار شدن آن را شارژ کنید. این ممکن است در حین انجام کارهای صبحگاهی ، هنگام کار یا تماشای تلویزیون در عصر باشد.

 

شارژ کردن دستگاه ممکن است یک ساعت طول بکشد ، اما اگر در حالت خواب هستید به برق متصل شود به این معنی است که مدت زمان بیشتری به شارژر متصل است.ولی باتری گوشی شما نمی تواند بیش از حد شارژ شود. تولیدکنندگان برای جلوگیری از این امر ، ضمانت هایی را در نظر گرفته اند. با این حال ، هنگامی که 100 درصد شارژ می کنید ، "شارژ قطره ای" اضافه می کند ، یعنی انرژی اضافی کافی برای جبران آنچه دستگاه شما به طور پیش فرض استفاده می کند. با شارژ 100 درصدی و اتصال آن به برق ، از باتری خود بیش از حد استفاده می کنید و آن را مجبور به مصرف انرژی در مواقع نیاز می کنید.

این علاوه بر این واقعیت است که اگر آن را یک شبه وصل کنید ، مطمئناً از 80 درصد شارژ توصیه شده بالاتر می روید.

شارژ طولانی مدت همچنین می تواند منجر به افزایش دما شود که به طور طبیعی باتری شما را خراب می کند. همچنین می تواند در موارد شدید خطرناک باشد - مخصوصاً اگر تلفن خود را زیر بالش نگه دارید.

دستگاه خود را به هیچ وجه زیر بالش خود نگذارید. کمبود جریان هوا نه تنها به معنای آسیب احتمالی به باتری شماست ، بلکه خطر آتش سوزی را نیز افزایش می دهد. شما باید از قرار گرفتن تلفن خود در معرض افراط و تفریط خودداری کنید. دمای زیر 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) و بالای 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) باتری لیتیوم یونی شما را سریعتر تخریب می کند.آنرا در جلوی نور مستقیم خورشید در مدت طولانی مدت نگه ندارید و یا در روز های خیلی گرم یا خیلی سرد آنرا در ماشین نگه ندارید.


می توان در هنگاک شارژ کردن ، از برنامه ها استفاده کرد؟

هنگام شارژ دستگاه ، نباید از دستگاه خود برای انجام فعالیتهای با شدت بالا استفاده کنید. در واقع ، بسیاری از مردم چنین می کنند. با این وجود ، انجام منظم این کار می تواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

این کار با اورکلاک پردازنده کامپیوتر شما قابل مقایسه است. تأثیر داشتن تعداد زیادی برنامه به طور همزمان را در نظر بگیرید: داغ می شود و درست کار نمی کند. این امر همچنین به "شارژ قطره ای" اضافه می کند.

البته این بستگی به مدت زمانی دارد که قصد استفاده از تلفن هوشمند خود را دارید. برخی از کاربران فقط دستگاه ها را تا زمان تمدید قرارداد ، اغلب هر دو تا سه سال ، نگه می دارند. استفاده منظم از برنامه ها در حین شارژ باعث کاهش قابل توجه گوشی شما در دومین سال خود می شود.

اگر می خواهید تلفن خود را برای مدت طولانی نگه دارید ، هنگام شارژ از برنامه ها استفاده نکنید.

با این وجود ، بررسی پیام ها یا ایمیل های شما باید خوب باشد. فقط کاری نکنید که انرژی زیادی می خواهد.


آیا شارژ شدن تلفن همراه با 80 درصد متوقف می شود؟

شرکت ها به ندرت به شما اجازه می دهند از ظرفیت کامل باتری های خود به طور کامل استفاده کنید. احمقانه است که یونهای لیتیوم را در یک لایه به شدت تخلیه کنیم. با این وجود ، صفحه نمایش شما همچنان هنگامی که به ظرفیت کامل خود برسد 100 درصد خوانده می شود.

با این حال برنامه هایی وجود دارد که می توانند به شما در این کار کمک کنند.

برخی از لپ تاپ ها دارای تنظیمات BIOS هستند تا بتوانید حداکثر درصد شارژ باتری را پیکربندی کنید. به عنوان مثال ، Lenovo با نرم افزار Lenovo Energy Management این کار را برای ویندوز آسان می کند. این برنامه را نصب کرده و گزینه Optimize for Battery Lifespan را انتخاب کنید تا شارژ باتری لپ تاپ شما با 80 درصد متوقف شود.


نحوه کاهش مدت زمان اتمام شارژ دستگاه:

علاوه بر مشاهده دما و درصد شارژ دستگاه ، می توانید با کاهش دفعات نیاز به شارژ آن ، عمر باتری را بیشتر کنید. شارژهای کمتر به معنای چرخه های کمتر است که منجر به عمر بیشتر دستگاه شما می شود.

کاهش مدت زمان پایان صفحه و کاهش تنظیمات روشنایی بیشترین تأثیر را خواهد داشت.

علاوه بر این ، اکثر تلفن های هوشمند و برخی از لپ تاپ ها دارای گزینه ذخیره باتری هستند. این موارد به ندرت بر تجربه شما از دستگاه تأثیر منفی می گذارد. این موارد شامل Screen Time در iOS است که می تواند برنامه زمان توقف و محدودیت برنامه را برای تشویق به عادات بهتر در اختیار شما قرار دهد.

برخلاف تصور ، اتصال به بلوتوث و Wi-Fi از باتری زیاد استفاده نمی کند. با این حال ، غیرفعال کردن GPS و داده های تلفن همراه می تواند میزان تخلیه را در اکثر دستگاه ها به میزان قابل توجهی کاهش دهد.


نگهداری باتری در تلفن های هوشمند.

اگر قصد استفاده طولانی مدت از دستگاه خود را ندارید ، همچنان باید از باتری های خود مراقبت کنید.آنها را در جای بسیار گرم قرار ندهید و جای خنک تری را برای نگهداری انتخاب کنید. باتری ها می توانند با محیط های کمی سردتر بهتر از محیط های گرمتر کنار بیایند. اگر این امکان پذیر نیست ، آنها را در دمای محیط محیط نگه دارید.

یادتان باشد قبل از گزاشتن آن در جایی آنرا تا ظرفیت 100 درصد شارژ نکنید و همیشه 50 درصد بهترین حالت است. فشار برای ارتقاء دستگاه های ما تأثیر واقعی بر محیط زیست دارد. با استفاده بیشتر از فناوری خود ، به نجات کره زمین نیز کمک می کنید.


چگونه عمر باتری را افزایش دهیم؟

از شارژهای جزئی برای نگهداری باتری بین 20 تا 80 درصد استفاده کنید.

با شارژ نکردن تلفن در شب ، مدت زمان نگهداری باتری را 100 درصد کاهش دهید. این زمانی است که باتری سریعتر خراب می شود.

دستگاه خود را در دمای اتاق نگه دارید ، در نتیجه از دمای شدید جلوگیری کنید.

با خاموش کردن سرویس های غیر ضروری ، شارژ باتری دستگاه خود را کاهش دهید.

در کوتاه مدت ، ممکن است تفاوت زیادی را متوجه نشوید. اما وقتی تلفن شما با یک بار شارژ بعد از یک سال هنوز یک روز کامل دوام آورد خوشحال می شوید.