اندروید 12 : هر آنجه لازم است درباره آن بدانید.
1400/06/02 - 12901 - 0 -

گوگل سرانجام برخی از مهمترین ویژگی های جدید و به روزرسانی های طراحی را در Google I/O 2021 نشان داد و به طور کلی ، اندروید 12 می تواند بزرگترین به روز رسانی اندروید را در مدت زمان کوتاهی نشان دهد.

ما انتظار نداریم که اندروید 12 تا ماه سپتامبر برای عموم منتشر شود ، اما با انجام دوره آزمایشی بتا ، نسخه های پیش نمایش این سیستم عامل در دسترس کاربران و توسعه دهندگان شجاعی است که می خواهند آن را نصب کنند ، به شرط آنکه یک تلفن واجد شرایط داشته باشید.


ویژگی های جدید اندروید 12:

در مرحله پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 12 ، ما اطلاعات چندانی در مورد سیستم عامل جدید نداشتیم ، اما اکنون که بتای عمومی در دسترس است ، ما نگاه بسیار خوبی به اندروید 12 خواهیم داشت.اندروید 12 نشان دهنده یک بازسازی عظیم در طراحی است که مجموعه ای از ویژگی ها و داشبورد های جدیدی را به ارمغان می آورد.

در این مقاله خلاصه ای از ویژگی های جدید ارائه شده توسط Android 12 را آورده ایم:

بازطراحی :

 

به راحتی می توان گفت بزرگترین تغییر در اندروید 12 طراحی دوباره دکمه ها و آیکون ها می باشد که بزرگتر هستند. همه چیز گوشه های بزرگ و گردی دارد و گوگل چندان نگران اشغال فضای بیشتر روی صفحه نمایش نیست. به نظر می رسد که اندروید 12 بیشتر به دنبال استفاده هوشمندانه از فضا است تا تلاش برای جمع آوری وسایل بیشتر در آن.

به نظر می رسد این نمادهای بزرگتر تقریباً در همه جنبه های اندروید 12 کاربرد دارد ، ولی همه چیز کم و بیش یکسان عمل می کند ، اما گزینه های منوی تنظیمات ، پانل تنظیمات سریع و غیره همه بزرگتر و رنگارنگ تر هستند. حتی صفحه قفل نیز تغییر کرده است و ساعت ، بیشتر فضای صفحه را اشغال می کند ، حتی اعلان ها آنقدر بزرگ هستند که به راحتی در یک نگاه قابل مشاهده اند.

تغییرات اندکی در انیمیشن ها و حرکت در اندروید 12 وجود دارد. به عنوان مثال ، وقتی دکمه روشن / خاموش را فشار می دهید ، یک انیمیشن وجود دارد که صفحه را از خود دکمه روشن می کند.


Material You:

در کنار طراحی مجدد ، گزینه های جدید تم نیز وجود دارد. گوگل آن را Material You می نامد و اساساً نشانه های رنگ بندی را از کاغذ دیواری شما می گیرد. این تغییرشامل رنگهای اصلی و آنچه گوگل رنگهای "مکمل" می نامد است. موضوع در واقع در کل سیستم است و حتی توسعه دهندگان شخص ثالث می توانند برنامه های خود را به آن متصل کنند تا ظاهر یکپارچه تری داشته باشند.


تغییر سایه اعلانات :

به عنوان بخشی از طراحی های جدید ، گوگل برخی از جنبه های اندروید را تغییر داده است. و طبق سنت در اندروید ، سایه اعلانات (notification shade) یکی از بزرگترین تجدید نظر ها  می باشد.یه عنوان مثال ، دسترسی به تنظیمات سریع ، آسان تر می شود.شما می توانید 4 مورد از پرکاربرد ترین تنظیمات سریع خود را در اولین ردیف سایه اعلانات و یا به شکل آیکون های مستطیلی نسبتا بزرگی تغییر دهید.

منوی Android Power نیز در این قسمت تنظیمات سریع قرار می گیرد . این بدان معناست که می توانید از این منو به کنترل های خانه هوشمند خود و کیف پول Google Pay دسترسی داشته باشید در حالی که نگه داشتن دکمه روشن / خاموش به جای آن دستیار Google را فعال می کند. این تغییر در تسترهای بتا در Android 12 Beta 2 به وجود آمد.


کنترل های جدید حریم خصوصی :

اندروید 12 چندین ویژگی را برای حفظ حریم خصوصی ارائه می دهد. مهمترین آنها داشبورد جدید حریم خصوصی است که طیف وسیعی از اطلاعات را در مورد مجوزهایی که به هر برنامه اعطا کرده اید نشان می دهد و به شما امکان می دهد مجوزهای خاصی را در صورت نیاز لغو کنید. همچنین اطلاعات مربوط به استفاده از مجوز ، از جمله جدول زمانی دسترسی برنامه ها به مکان شما را دریافت خواهید کرد.

در مورد مکان ، مجوزهای مکان بیشتری در اندروید 12 وجود دارد. اکنون می توانید برنامه ها را به جای مکان خاص ، مکان "تقریبی" اعطا کنید ، که برای مواردی مانند برنامه های آب و هوا مفید خواهد بود.

 

ویژگی های دیگری نیز در مورد حریم خصوصی وجود دارد. همانند iOS ، اکنون نشانگرهایی برای دسترسی به میکروفون ، دوربین و کلیپ بورد شما وجود دارد. تغییرات جدید در تنظیمات سریع به شما امکان می دهد دوربین و میکروفون را برای حفظ حریم خصوصی خاموش کنید.

Google در تلاش است تا جنبه های دیگر داده های شما را نیز ایمن تر کند. اندروید 12 شامل اندروید رایانه شخصی خصوصی جدید است. این بخش تقسیم بندی شده ای از Android است که ویژگی هایی مانند پاسخ هوشمند ، زیرنویس های زنده و سایر ویژگی های مرتبط با هوش مصنوعی را که بر داده های حساس تمرکز می کند ، مدیریت می کند.

داشبورد حریم خصوصی با Android 12 Beta 2 وارد شد.


کنترل تلویزیون اندروید:

اگر یک تلویزیون اندروید دارید ، می توانید از تلفن خود به عنوان کنترل این تلویزیون استفاده کنید و اندروید 12 در نهایت یک ریموت کنترل داخلی برای تلویزیون های اندروید تهیه کرده است .

این ویژگی با Chromecast یا  Google TV یا تلویزیون هایی که Android TV در آنها تعبیه شده است کار می کند و کنترل های نرم افزاری اولیه ، دسترسی به دستیار Google و کنترل های صدا را ارائه می دهد. قبلاً ، برای استفاده از تلفن خود به عنوان ریموت کنترل برای Android TV خود ، باید برنامه ای را نصب می کردید ، ولی دیگر نیازی به این کار ندارید.


ادغام بهتر با سیستم عامل Chrome

در حال حاضر می توانید از Nearby Share برای اشتراک گذاری تصاویر بین تلفن Android و Chromebook استفاده کنید ، اما Google در تلاش است تا این وقفه را از بین ببرد. به گفته گوگل ، مرکز تلفن Chrome OS گسترش می یابد و شامل ویژگی جدیدی برای نمایش عکس ها در تلفن Android شما بدون نیاز به صبر برای بارگذاری آن عکس ها در Cloud می شود. این ویژگی از طریق Wi-Fi Direct کار می کند.


ویژگی های اسکرینشات ها:

گوگل ویژگی ای را ارائه می دهد که قبلاً توسط سازندگان گوشی های اندرویدی شخص ثالث مطرح شده بود-اسکرول کردن تصاویر. با اندروید 12 بتا 3 ، اندروید در حال حاضر از حرکت اسکرین شات پشتیبانی می کند و به شما امکان می دهد محتوای بیشتری را در یک عکس از صفحه نمایش دهید. برای مثال ، اگر می خواهید یک موضوع طولانی توییت را ضبط کنید ، اکنون می توانید این کار را با دکمه "ضبط بیشتر" انجام دهید که هنگام عکس گرفتن از صفحه نمایان می شود.

 

این دستگاه با اندروید 12 بتا 3 عرضه شد.


جستجوی روی دستگاه:

گوگل همچنین جستجوی جهانی خود را در اندروید 12 بهبود می بخشد. اکنون ، توسعه دهندگان می توانند بخش هایی از برنامه های خود را فهرست بندی کنند تا نوار جستجوی Google بتواند هنگام تایپ کاربران در عبارت جستجو ، محتوای برنامه را جمع آوری کند. این ویژگی پیشتر در نسخه های توسعه دهنده اندروید 12 مشاهده شده بود ، اما این اولین بار است که گوگل آن را در نسخه بتا برجسته می کند.

ویژگی چارچوب نیز با اندروید 12 بتا 3 برای توسعه دهندگان آماده شده است. در اندروید 12 بتا 4 ، برخی از افراد کارآفرین توانستند نوار جستجوی پیشرفته Pixel پنهان را فعال کنند ، و نحوه عملکرد آن را در عمل نشان می دهد.


چرخش خودکار روان تر

گوگل همچنین یک ویژگی اساسی یعنی چرخش خودکار را بهبود می بخشد. با اندروید 12 ، سیستم عامل اکنون سعی می کند از چهره شما برای جهت گیری خود استفاده کند. این مورد استفاده برای کسانی است که از تلفن های خود در رختخواب یا خوابیده استفاده می کنند ، و گوگل می گوید که هیچ تصویری را که با این روش گرفته شده ذخیره نمی کند ، زیرا از سیستم Private Compute Core  خود برای حفظ همه این موارد استفاده می کند.


دانلود سریع تر بازی های موبایل:

بازی با دستگاه اندرویدی با ویژگی جدید "پخش هنگام بارگیری" این شرکت بسیار سریعتر می شود. در کنفرانس توسعه دهندگان بازی های Google اعلام شد ، گیمرهای تلفن Android می توانند بازی را در حین بارگیری شروع کنند ، درست مانند کاری که می توانید در برخی از کنسول ها انجام دهید. این تغییر در اندروید 12 بتا 3 اعمال شد.


زمان عرضه اندروید 12

گوگل تاریخ دقیقی در مورد زمان انتشار این سیستم عامل برای عموم ارائه نکرده است. معمولاً نسخه های جدید اندروید در ماه سپتامبر و بر اساس نقشه راه گوگل منتشر می شود که برای امسال مناسب به نظر می رسد.

با این حال ، قبل از نسخه مصرف کننده اندروید 12 ، باید مراحل بتا را طی کنیم. این به دو مرحله تقسیم می شود: پیش نمایش توسعه دهندگان و نسخه های بتا. ما در حال حاضر در انتهای نسخه های بتا هستیم. اولین پیش نمایش توسعه دهنده اندروید 12 در فوریه منتشر شد و در مارس و آوریل به روز شد. چهار بتا مصرف کننده اول تا اواسط ماه آگوست عرضه شده بودند.

این نسخه اندروید 12 را به سمت "پایداری پلتفرم" سوق داده است ، اما گوگل می گوید "در هفته های آینده" انتظار نسخه های دیگر هم می رود.آخرین نسخه اندروید 12 برای عموم مردم قرار است در ماه سپتامبر منتشر شود.

البته با انتشار نسخه اندروید 12 ، همه افراد نمی توانند از آن استفاده کنند و این به روز رسانی ابتدا به گوشی های Pixel گوگل و برخی دستگاه های دیگر منتقل می شود.اما هنوز زمان انتقال آن به بقیه گوشی ها مشخص نیست.اگر گوشی شما دارای سیستم عامل هایی مانند OxygenOS یا My UX موتورولا است ، ممکن است زودتر از دیگران آن را دریافت کند. به عنوان مثال ، One UI سامسونگ به شدت اصلاح شده است و ممکن است مدتی طول بکشد تا این شرکت یک رابط منسجم ایجاد کند و به اصول طراحی One UI و Android 12 پایبند شود.