تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با موفقیت به فضا پرتاب شد
1400/10/05 - 7184 - 0 -

به طور خلاصه:تلسکوپ فضایی جیمز وب سرانجام زمین را ترک کرد و نزدیک به یک میلیون مایل دورتر از خانه خود به سمت نقطه L2 لاگرانژ در حرکت است، جایی که فروشگاهی را راه اندازی کرده و امیدواریم در طول مدت ماموریت 10 ساله خود گنجینه ای از اکتشافات جدید را به ستاره شناسان پاداش دهد.پرتاب از Kourou، گویان فرانسه، با JWST بسیار پیچیده که از طریق یک پرتابگر Ariane 5 به فضا می رود، انجام شد.

بوسترها مشتعل شدند و در ساعت 7:20 صبح شرق رخ داد. لحظاتی بعد، مرکز کنترل از تلسکوپ تله متری دریافت کرد و کمی بیشتر از دو دقیقه پس از پرتاب، دو تقویت کننده موشک جامد از هم جدا شدند و طبق برنامه ریزی به داخل اقیانوس سقوط کردند.فیرینگ بعد از آن خارج شد و در ادامه سفر تلسکوپ را در معرض دید قرار داد.

بوسترها مشتعل شدند و در ساعت 7:20 صبح شرق رخ داد.لحظاتی بعد، مرکز کنترل از تلسکوپ تله متری دریافت کرد و کمی بیشتر از دو دقیقه پس از پرتاب، دو تقویت کننده موشک جامد از هم جدا شدند و طبق برنامه ریزی به داخل اقیانوس سقوط کردند. فیرینگ بعد از آن خارج شد و در ادامه سفر تلسکوپ را در معرض دید قرار داد.

پس از رساندن وب به سرعت حدود 16000 مایل در ساعت، موتور مرحله اصلی آریان 5 خاموش شد و از بین رفت.سپس موتور مرحله فوقانی روشن شد و به مدت 16 دقیقه سوزانده شد و دامنه سرعت را به حدود 22000 مایل در ساعت رساند.

پس از نیم ساعت، آرایه خورشیدی وب مستقر شد و کارایی آن تایید شد. و با آن، وب در راه است.

ناسا گفت که تلسکوپ اکنون در فاز ساحلی است و جهت گیری صحیحی نسبت به خورشید دارد.سیستم کنترل ارتفاع روشن شده است و مسئول نگه داشتن کشتی در جهت درست است.در هفته آینده، آفتاب‌گیر عظیم وب باز می‌شود و از تلسکوپ در برابر تشعشعات خورشیدی و گرما محافظت می‌کند تا راه خود را به L2 برساند.

هنوز موانع زیادی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد، اما در حال حاضر، اخترشناسان و علاقه مندان در سراسر جهان می توانند سرانجام در حالی که وب در راه است و در راه است، نفس راحتی بکشند.علاقه مندان می توانند سفر وب را در وب سایت ناسا دنبال کنند.