در هنگام خرید کارت گرافیک به چه نکاتی توجه کنیم؟راهنمای خرید کارت گرافیک.
1400/05/14 - 15423 - 0 -

اگر به دنبال خرید یک کامپیوتر گیمینگ یا کامپیوتری برای طراحی و ویرایش هستید یا حتی اگر خودتان به دنبال ساختن کامپیوتر شخصی خود هستید، در هر حالت خرید کارت گرافیک بسیار مهم است،حتی می توان گفت کارت گرافیک مهم تر از  CPU می باشد.در هنگام خرید کارت گرافیک به نکات بسیاری باید توجه کنید .از نوع مانیتور مورد استفاده و اندازه کیس گرفته ، تا تنظیمات بازی مورد نظرتان، نکاتی هستند که باید در خرید کارت گرافیک به آن دقت کنید.


راهنمایی سریع:

مقداری پول برای  CPU نگه دارید. اگر تمام پول خود را می خواهید خرج کارت گرافیک کنید و بودجه ای برای خرید یک CPU مناسب در نظر نگرفته اید، ممکن است سیستم شما به دلیل حداقل نرخ فریم کمتر ، عملکرد خوبی نداشته باشد و در آینده به مشکل برخورد کنید.

وضوح مانیتور خود را مطابقت دهید.بسیاری از کارت های گرافیک برای بازی با رزولوشن1080p با سرعت 30-60 فریم در ثانیه کافی هستند.اما رزولوشن 4K یا نزدیک به آن با تنظیمات بالا به یک کارت گرافیک بالا رده و قدرتمند نیاز دارد.بنابر این توجه داشته باشید GPU خود را متناسب با مانیتور خود بگیرید.

رفرش ریت ( نرخ تازه سازی) خود را در نظر بگیرید. اگر مانیتور شما دارای رفرش ریت سه رقمی است، برای رسیدن به پتانسیل کامل خود ، به یک کارت گرافیک و پردازنده قدرتمند نیاز دارد. همچنی اگر مانیتور شما در فرکانس 60 هرتز و 1080 پیکسل بالا رود ،نیاز به هزینه بیشتر برای کارت گرافیک قدرتمندی که پیکسل عارا سزیعتر از آنچه مانیتور شما می تواند نگه دارد، وجود ندارد.

آیا قدرت و فضای کافی دارید؟مطمئن شوید که کیس شما فضای کافی برای کارت گرافیک شمارا داشته باشد. و همچنین منبع تغذیه شما دارای وات کافی برای صرفه جویی و همچنین نوع صحیح اتصالات برق را داشته باشد( تا سه تا پسنPCle8 بسته به نوع کارت)

نیازی به خرید دو کارت گرافیک نیست.پشتیبانی بازی ها برای تنظیمات SLI چند کارته یا Cross Fire سالهاست که رو به کاهشش است . بهتر است به جای خرید دو کارت که معمولا مشکلاتشان بیشتر از فوایدشان است ، یک کارت گرافیک قدرتمند بگیرید.

برای افزایش عملکرد ،بر روی اورکلاگینگ حساب نکنید.اگر به عملکرد بهتر نیاز دارید ، یک کارت قدرتمند تر بگیرید.کارت های گرافیک معمولا مقدار فضای زیادی برای اورکلاک ندارند.(معمولا فقط 5تا10 درصد)


AMD یا Nvidia

صدها کارت گرافیک از ده ها تولید کننده وجود دارد ، اما تنها دو شرکت درحقیقت GPU هایی را تولید می کنند که این قطعات را تغذیه می کنند: Nvidia وAMD  ، هرچند Xe Graphics اینتل امسال عرضه می شود. AMD با جدیدترین کارتهایش یعنیBig Navi RX 6000 ، در مقایسه با سالهای گذشته با Nvidia و کارتهای نسل فعلی Ampere مانند GeForce RTX 3080 در عملکرد کلی رقابت بیشتری دارد.


تا چه اندازه می توانید هزینه کنید؟

قیمت کارت های گرافیک بسیار متفاوت است،کارت هایی بسیار ارزان و زیر 100 دلار و مدل های گران قیمت تر مثل RTX 3090 ها با بیش از 1500 دلار. ولی به طور معمول کارت گهای بسیار گران قیمت به دلایلی ارزش پول دادن را ندارند.بنابراین شما باید بهترین عملکرد ممکن را با بودجه ای مناسب پیداکنید.


کدام یک از کارت های گرافیک مقرون به صرفه ، میان رده یا بالا رده هستند؟

در اینجا تجزیه و تحلیل GPU های اصلی فعلی و موقعیت آنها بر اساس قیمت و عملکرد طبقه بندی شده است.

GPU

رده

مناسب برای

Nvidia GeForce GT 1030/ AMD Radeon RX 550

بسیار ارزان

مناسب افرادی که بازی نمی کنند و CPUقدرتمندی ندارند.

Nvidia GeForce GTX 1650 Super/ Nvidia GTX 1650/ AMD Radeon RX 5500 XT 4GB&8GB/ Older: Nvidia GTX 1060/ GTX 1050 Ti and GTX 1050/ AMD RX 590/ RX 580/ RX 570/ RX 560

کارت های گرافیک مقرون به صرفه

مناسب برای بازی در رزولوشن 1080p یا وضوح پایین در تنظیمات متوسطرو به پایین.

Nvidia GeForce RTX 2060/ GTX 1660 Ti/ GTX 1660 Super/ GTX 1660/ AMD Radeon RX 5700/ RX 5600 XT/ Nvidia GTX 1070 Ti/ GTX 1070/ AMD RX Vega 56

کارت گرافیک های میان رده

مناسب برای بازی های 1080،سازگار با هدستVR

Nvidia GeForce RTX 3070/ RTX 3060 Ti/ RTX 3060/ RTX 2070 Super/ RTX 2070/ RTX 2060 Super/ AMD Radeon RX 6800/ RX 5700 XT/ Nvidia GTX 1080 Ti/ GTX 1080/ AMD Radeon VII/ RX Vega 64

بالا رده

مناسب برای هدست های VRو بازی هایی با رزولوشن1440pیا 1080p با وضوح بالا

Nvidia GeForce RTX 3090/RTX 3080/ RTX 2080 Ti/ RTX 2080 Super/ Titan RTX/ AMD Radeon RX 6900 XT/ RX 6800 XT/ Nvidia Titan V/ Titan Xp

بسیار ممتاز

بهترین برای 4K.

کارت های RTX از ردیابی اشعه جدید و هوش مصنوعی پشتیبانی می کنند.


بهترین کارت گرافیک ها برای ویرایش فیلم


کدام مشخصات در خرید GPU مهم است و کدام نیست؟

مقدرا حافظه کارت گرافیک: ( بسیار مهم است) .برای بازی با رزولوشن 1080p ،کارت حداقل 6 گیگابایت و ترجیحا 8 گیگابایت یا بیشتر تهیه کنید.اگر با همه تنظیمات تصویری بازی فهال و در نهایت خود قرار داشته باشد یا بسته های بافت با وضوح بالا را نصب کنید، به حافظه بیشتری نیاز دارید.و اگر در رزولوشن های بسیار بالا مثل 4K بازی می کنید،بیشتر از 8 گیگابایت باید خریداری کنید.

اندازه و شکل: ( بسیار مهم است) .باید مطمئن شوید که در کیس شما جایی برای کارت گرافیک وجود دارد. به طول و ارتفاع و ضخامت کارت توجه کنید. کارت های گرافیکی می توانند دارای انواع نیم قد ( باریک) ،تک شکاف ، دو شکاف و حتی سه شکاف و بیشتر باشند.بیشتر کارت های گرافیک متمرکز بر گیمینگ تمام قد بوده و دارای دو یا چند شکاف توسعه می باشند و کارت های نسل فعلی ، ضخیم تر و برگ تر از بسیاری از مدل های پیشین هستند.اگر مادر بورد کوچکMini-ITX دارید، به دنبال کارت mini باشید که عموما 205 میلی متر طول یا کمتر از آن دارند. با این حال بعضی از کارت های mini بلند تر از این اندازه هستند پس حتما اندازه آن در قسمت مشخصات چک کنید.

TDP: ( مهم است). توان طراحی حرارتی یا TDPاندازه گیری اتلاف گرما است.اماهمچنی به شما نشان می دهد که چند وات برای اجرای کارت خود در تنظیمات موجود نیاز دارید.اگر از منبع تغذیه(PSU) 400 وات با پردازنده اورکلاک 95 وات استفاده می کنید و می خواهید یک کارت دیگر با یک TDP 250 وات اضافه کنید ، به احتمال زیاد به ارتقای PSU نیاز دارید.به طور کلی ، یک PSU با 600 وات برای بسیاری از کارت های نسل قبلی مناسب بود. اما اگر از از RTX3080 یا RX 6800 XT یا بالاتر استفاده می کنید، بهتر است PSU با توان بالا تر را انتخاب کنید ، به خصوص اگر اورکلاک در کارت ها باشد.

اتصالات برق : ( مهم است).همه کارت های گیمینگ بیش از حداکثز استاندارد 75 واتی که اسلات PCle x16 ارائه می دهد،مصرف می کنند. این کارت ها به اتصالات اضافی PCle نیاز دارند که در انواع 6 و 8 پینی وجود دارند. بعضی از این کارت ها دارای یکی از این کانکتور ها و برخی دارای دو یا سه تا و پورت های 6 و 8 پینی هستند.

پورت ها : (بحرانی) .برخی مانیتور ها دارای HDMI هستند ،برخی دیگر از DisplayPort استفاده می کنند و برخی از مدل های قدیمی فقط DVI دارند. چند مانیتور نیز از مسیریابی USB-C سیگنال های DisplayPort پشتیبانی می کنند ولی در حال حاضر بسیار کمیاب و نادر هستند.مطمئن شوید که در کارت مورد نظر شما اتصالات مورد نیاز برای مانیتور شما وجود داشته باشد وگرنه نیاز به خرید آدابتور خواهید داشت.

سرعت کلاک: ( تا حدودی مهم است). در میان کارت هایی با GPUیکسان ( برای مثال RTX 3060 TI) ، برخی از آنها با سرعت کمی بالاتر اورکلاک می شوند ، که می تواند تفاوت کمی در فریم ریت( نرخ فریم) ایجاد کند.با این حال سرعت کلاک همه چیز نیست،زیرا باید سرعت حافظه ، شمارش هسته و معماری نیز در نظر گرفته شود.

TFLOPS  یا GFLOPS : ( مهم است).TFLOPSیا میلیاردها عملیات نقطه شناور در ثانیه ، نشان دهنده حداکثر عملکرد نظری GPUاست.(ممکن است به صورت GFLOPSیا TFLOPS بیان شود.) تعداد هسته ضرب در سرعت کلاک ، ضرب در 2 ، TFLOPS را به شما میدهد.در مقایسه با معماری مشابه ، TFLOPS به شما می گوید که سرعت تراشه در مقایسه با دیگری چقدر است.

سرعت حافظه یا پهنای باند: ( تا حدودی مهم است). مانند سرعت بیشتر کلاک ، حافظه سریع تر می تواند باعث سریع تر شدن یک کارت از دیگری شود. برای مثال GTX 1650 GDDR6 حدود 15% سریعتر از GTX 1650 GDDR5 است و این به دلیل افزایش باند حافظه است.


آیا کارت گرافیک می تواند از VR پشتیبانی کند؟

اگر می خواهید از پردازنده گرافیکی خود با PC VR HMD استفاده کنید، حداقل به یک کارت میان رده احتیاج دارید. کارت هایی مانند Nvidia RTX 2060 Super و AMD RX 5700 یا بالاتر که عملکرد مطلوبی را در این زمینه دارند.کارت های کم هزینه ای که می توانید با این هدست ها استفاده کنید ،  AMD Radeon RX 570 و Nvidia GTX 1060 هستند.و البته با استفاده از هدست های جدید تر با وضوح بالاتر ، الزامات کارت افزایش می یابد.


ردیابی اشعه و هوش مصنوعی :

به طور خلاصه جدیدترین GPU های سری RTX 30انویدیا بهترین راه حل برای ردیابی اشعه و DLSSهستندوپردازنده های گرافیکی سری RX 6000 AMD مشابه ردیابی اشعه با سری RTX 20 انویدیا هستند، اما از DLSS پشتیبانی نمی کنند .